Risale-i Kudsiyye

Risale-i-Kudsiyye 9.Beyit

اوله هم انلره صد بيك هزاران
صلو ة كم اولديلر عالمده سلطان
كونل ویر آنلره بونلردر اى جان مفاتيح الجنان أحباب يزدان
ضررلردن كچوب حقه كيده لم
جمال با كماله سير ايده لم

Büyük Şeyh Efendi Ismet Garibullah (Kuddise Sirruhu) Hazretleri Risale Kudsiyesinde Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve sellem) Efendimizi, Hulefa-i Raşidini ve Ashab-ı kirami (Radiyallahu Anhum) Ovdükten sora şöyle buyuruyor:

اوله هم انلره صد بيك هزاران »

“Ola hem onlara sad bin hezaran”

“Onlara, (Efendimiz (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) den günümüze kadar gelen bütün Allah dostlarına) yüzbin kere binler olsun.

Sad bin: Yüz bin.

Hezerån: Binler, demektir.

Ne olsun?

صلوة كم اولديلر عالمده سلطان

“Salât kim oldular âlemde sultan”

“Salat-u selam olsun ki onlar alemde sultan oldular. Bütün ilimler onlardan geldi onlara nasil salát (dua) etmeyiz.?

Salât: Rahmet, manevi derece, demektir.

كونل ویر آنلره بونلردر اى جان

“Gönül ver onlara bunlardır ey can!”

“Ey can (ey canım kardeşim). Onlara gönül ver, rabita et ve onları hatırla.” Neden? Çünkü;

مفاتيح الجنان احباب یزدان ،

“Mefatihu’l-cinan Ahbab-i Yezdan”

“Onlar Mevla’nın dostları ve gönüllerin anahtarlarıdır.”

Mefâtihu’l-cenan: Gönül anahtarları, Ahbåb-ı Yezdân: Mevia’nın dostları, demektir.
Kalplerimizin kapısını onlar açar. Bakın İsmet Efendi (Kuddise Sirruhu) Hazretleri onlara nasıl tazim ediyor.

Peygamber Efendimiz (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

ليس منا من لم يوقر الكبير ويرحم الصغیره

“Büyüğüne tazim etmeyen, küçüğüne merhamet etme yen bizden değildir.” buyurmuştur.”

işte bu güzel ahlaktan bir tanesidir. Cenab-ı Hak da:

وانك لعلى خلق عظيم

“Muhakkak sen (habibim) büyük bir ahlâk üzeresin.” (Kalem suresi:4) buyurdu.

Efendimiz (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) in ahlåkı neden büyük oldu? Zira O Allah’ımızın en sevgilisidir. Onun yalnız ahlâki degil, imani, kavil (SÖZ) lerl, herşeyi büyüktür.

Böyle büyük bir Resulümüz varken, Ona tam manası ile uyulması gerekirken Onu birakip da kâfirlere uymak, onlara benzemeye çalışmak, bizlere yakışır mı? Erkeklerimizin ve kadınlarımızın onlar gibi giymesi doğru olur mu?

Mevlana (Kuddise Sirruhu) Hazretleri buyuruyor ki:

آدمی زاده آکر پی ادبست آدم نیست
فرق درجسم بنی آدم و حيوان ادبست
چشم بکشا وببين جمله كلام الله را
آیت آیت همه کی معنای قرآن آدبست

“Ademi zade eğer bi edebest adem nist.

Fark- der cism-ü beni ademu hayvan edebest.

Çeşm bükşa vü bübin cümle kelamullah rå, Ayet ayet hemeki manayi Kur’an abdest.”

Tercümesi şudur: “Adem oğlunun eğer edepten nasibi yoksa adem değildir. Adem oğlu ile hayvan arasındaki fark edeptir. Gözünü aç ve dinle Mevlå Tealâ’nin bütün kelami, Kuran’ın bütün ayetlerinin manası edepten ibarettir.”

Edebi, Ismet Garıbullah (Kuddise Sirruh) Hazretleri Risale-i Kudsiye’sinde şöyle anlatır:

“Hemen ilmü edeptir bil şeriat
Dahi ilmü edeptir bil tarikat.
Edep ve ilm ile bulunur hakikat Ne bilsin bi edep sirr-i şeriat Şeriattir edep Hakk’a gidelim.

Cemali ba kemale seyredelim.

(Risale-i Kudsiyye: 41)

Şeriat. tarikat ve hakikat hepsi ilim ve edepten ibarettir. Namazın farziyetini, kiliniş şeklini bilmek ilim, bilindiği gibi yapılması edeptir.

Tesettür emrine riayet etmenin farz olduğunu bilmek ilim, giymek edeptir.

Peygamber Efendimiz namaz kılarken kendisine selam verirlerdi. O da selamlarını alırdı. Ne zaman ki:

حافظوا على الصلوات والصلاة الوسطى وقوموا لله قانتين )۱۳۸

“Farz namazlarının vakit ve erkânını gözeterek edasına devam edin, bilhassa orta namazına dikkat edin ve Allah’a itaat ederek namaza durun.” (Bakara Suresi:238)

Ayet-i celilesi nazil oldu, Efendimiz namaz içerisinde verilen selâmları almamaya başladı. Ashab-ı Kiram sebebini sordu. Efendimiz (Sallallahu Aleyhi ve sellem) de nazil olan ayeti kerimeyi tilavet ederek buyurdular ki:

ان في الصلوة شغلا

“Muhakkak namaz da meşguliyet vardir”

Kul o anda Allah’ın huzurundadır.

Tekrar edelim; işte bütün bunları bilmek ilim, amel etmekse edeptir.

Yerlerde ve göklerde bulunan her şey edep üzeredirler. Onların güzellikleri de bu edeplerindendir.

ضرر لردن كچوب حقه كيده لم
جمال با كامله سیر ایده لم

“Zararlardan geçip Hakk’a gidelim.

Cemâli ba kemåle seyridelim.”

“(Kulu Allah’a ulaştıran mürşidlere gönül vermemek, tazim etmemek, karşı çıkmak insan için zarardir). Işte bu zarardan geçip Hakk’a gidelim.

Cemali ba kemâle seyredelim.”

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı